דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתארגנים ללימודים! אחרי שהכנו ספרי לימוד, מחברות, תיק, עטים ועפרונות, הגיע הזמן להכין גם את הילדים 

מאת    [ 28/08/2014 ]

מילים במאמר: 714   [ נצפה 2689 פעמים ]

עוד ימים אחדים תחל שנת הלימודים, חלק מהתלמידים מתרגשים לקראתה, אחרים חוששים, לחלקם ההתחלה הזו תעבור בקלות ובטבעיות, ולאחרים – עם לא מעט מכשולים. אז מה אפשר לעשות? לעזור לילדים להתכונן מראש, על ידי הכנות פיזיות (או יותר נכון – טכניות) ונפשיות.

ההיבט הפיזיולוגי

בקיץ יצאו מרבית הילדים מהשגרה, לא מדובר רק בשעת השינה, אלא גם בזמני הארוחות, הערנות והפעילות.  אמנם הימים האחרונים של החופש נתפסים על ידי הילדים כימים אחרונים בהם עוד אפשר "להשתגע", אבל כדאי לסייע להם בהדרגה להתכוונן למציאות החדשה של שנת הלימודים. המוכנות הפיזית, תקל גם על ההתמודדות הנפשית.

אם הם הולכים לישון מאוחר יותר כעת, כדאי בכל יום להקדים את שעת השינה ב15-20 דקות, עד לשעת השינה המיועדת בשנת הלימודים. אם הם מתקשים להירדם מוקדם יותר מומלץ לדאוג לפעילות פיזית בשעות הערב המאוחרות, כדוגמת הליכה או ריצה, על מנת שהכניסה למיטה תהיה מלווה בעייפות.

גם את שעת ההתעוררות כדאי להקדים מיום ליום. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לקבוע פעילויות, מפגשים או משימות לשעות הבוקר.

הארוחות משמעותיות גם כן. כאשר ילד שהתרגל לאכול בסביבות השעה תשע בבוקר מגיע לבית הספר וצריך להתאפק עם הרעב עד להפסקת עשר, הריכוז שלו נמוך, לכן כדאי לעודד את הילדים לאכול בשעות התואמות את שעת הפסקת האוכל בבית הספר. כמו כן, אם הילד התרגל לאכול מיד לאחר שהתעורר, כדאי שגם בימי בית הספר, יאכל דבר מה, לפני שהוא יוצא מהבית.

אם ארוחת הצהריים בחופשת הקיץ נאכלה לעיתים בשעה מוקדמת, בה יהיה הילד בלימודים, כדאי לעכב מיום ליום גם אותה, בכל פעם קצת, עד להגעה לשעה המתאימה לשעת חזרה מהלימודים בעת שגרה.

בבית הספר מצופה מן הילדים ערנות והקשבה בשעות הבוקר, ואילו שעות אחר הצהריים מיועדות בדרך כלל לחוגים, חברים, ו/או פעילויות בתנועה. כדאי לייצר התאמה זו כבר מעכשיו, בבוקר להעסיק את הילד בין היתר בדברים שמעוררים חשיבה והקשבה (משחקי קופסא, קריאה, חידונים, תפזורות וכו'), אפילו צפייה בטלוויזיה. בשעות הערב לעסוק בפעילויות חברתיות יותר, כדוגמת מפגשים עם אנשים וספורט.

ההכנה הפיזית-טכנית הזו תסייע לגופו של הילד להתחיל את הלימודים ברגל ימין, מכיוון שהגוף לא ייאלץ להתמודד בבת אחת עם שינויים חדים והתנהגויות שאינו מורגל בהן.

ההיבט הנפשי –רגשי

בקיץ הילדים גדלו והתבגרו, על אף שהשינויים הם קטנים, וקשים להבחנה, הם עדיין קיימים. ביום הראשון ללימודים ייפגש הילד עם המסגרת המוכרת של בית הספר, עם חבריו לכיתה, ועם המורים, אבל הוא לא יהיה בדיוק אותו אדם שהיה בסוף השנה הקודמת, וכך גם הם.  הוא עלול לפגוש חברים שפיתחו תחביבים חדשים ושונים משלו, או מורות חדשות שאינן מכירות אותו.  הוא עלול  לגלות שקשה לו להתמודד עם מקצועות בהם היה מצוין בעבר, או להיפך, לגלות שקל לו במקצועות בהם בעבר הוא התקשה.

על מנת לעזור לילד להכין את עצמו לקראת השינויים, כדאי להקדים ולעודד אותו להיפגש עם חבריו עוד לפני שהלימודים מתחילים. כמו כן, כדאי לשאול אותו שאלות שיעזרו לו לחשוב על הדברים מראש, לראות את השינויים שחלו בו ולדמיין את היום הראשון ללימודים.

חשוב לשים לב לא לענות במקום הילד, לא להכניס לו מילים. מתוך תשובותיו של הילד ניתן יהיה להבין אם הוא נרגש או לחוץ, ואם ישנם חששות שניתן להציע להם פתרונות.     אפשר לשאול שאלות שונות בזמנים שונים, על מנת שלא יחוש שמדובר בתחקיר.

שאלות מומלצות:

-        "מהם שלושת הזיכרונות הכי טובים שלך מחופשת הקיץ הזו?"

-        "את מי מהחברים שלך מהכיתה תשמח לפגוש עם תחילת השנה?"

-        "חשבת ליד מי תרצה לשבת השנה?"    - "ואם הוא יישב ליד מישהו אחר, יש עוד מישהו שתרצה לשבת לידו?"   (אפשר גם להציע להתקשר ולקבוע מראש)

-        "מה משמח אותך בחזרה ללימודים?"

-        "מה תרצה לאכול ביום הראשון בבית הספר?"

-        "אתה יודע מי תהיה המחנכת שלך השנה?"

-        "למה אתה הכי מתגעגע בבית הספר?"

-        "באיזה מקצוע תרצה להשקיע השנה?"

-        "במה אתה חושב השנה החדשה תהיה שונה מהשנה הקודמת?"

-        "למדת על עצמך דברים חדשים בחופש הגדול הזה?"

-        "מה הכי אהבת בחופשת הקיץ?"

 

שאלות אלו ודומות להן, יבהירו לילד שהקיץ עומד להסתיים והלימודים קרבים, הוא יתחיל להכין את עצמו באופן לא מודע, הוא יסכם לעצמו את חופשת הקיץ ומחשבותיו יעסקו בבית הספר ובחברים.                          חשוב שההורים המלווים את ילדיהם בתהליך ההכנה לחזרה לשגרה יעשו זאת באופן רגוע ובגישה חיובית, כזו שתמנע תחושת אכזבה על החופשה שהסתיימה ותייצר התרגשות לקראת ההתחלה החדשה.

 

 

 

לי צנג - נקודת מבט
מנחת סדנאות לנוער וסטודנטים.


עוסקת בחינוך בלתי פורמלי, בעלת רקע בניהול קייטנות, ריכוז תנועת נוער, הפקת והנחיית תכניות העשרה, קורסי הדרכה וקורסי מנהיגות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב